University stress effects on the health and well-being of students, 2019

Authors

  • Valeria Cox Mayorga Universidad Católica Boliviana
  • Ruth Bailey Lazcano Universidad Católica Boliviana

DOI:

https://doi.org/10.35319/consciencias.2020238

Keywords:

Well-being, effects, stress, students, health

Abstract

This research had as objective to determine whether university stress has effects on the health level and well-being of students at Universidad Católica Boliviana “San Pablo” in the city of Cochabamba. The perception that students have about university stress and its relationship with health and well-being, as well as the factors that they consider to generate stress and the effects it causes were identified. The type of research chosen is descriptive and explanatory, which allows to develop the characteristics of the topic in a neutral and objective way. A qualitative and humanistic methodological approach is presented, taking as a tool the observation and interviews carried out with the population selected as a sample, concluding that university stress has influential causes and consequences on the health and well-being of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valeria Cox Mayorga, Universidad Católica Boliviana

Boliviana, estudiante en proceso de titulación de la carrera de Psicología en la Universidad Católica Boliviana “San Pablo” Regional Cochabamba.

Ruth Bailey Lazcano, Universidad Católica Boliviana

Boliviana. Maestría en Docencia e Innovación de Proyectos Educativos, Licenciatura en Psicología
Cargos actuales: Docencia pregrado y posgrado. UCB y UMSS. Consultora.

References

Abc Del Estrés. (2015). “El estrés según la Organización Mundial de la Salud”. En: https://abcdelestres.wordpress.com/2015/05/13/el-estres-segun-la-organizacion-mundial-de-la-salud/. (Julio de 2019)

Almaguer, Deni (2017). “Carl Rogers y la fenomenología humanista”. En: https://medium.com/teor%C3%ADas-y-sistemas-psicoterap%C3%A9uticos-2018-1/carl-rogers-y-la-fenomenolog%C3%ADa-humanista-4c3ea0ca8e4c. (Julio de 2019)

blogspot.com. (2014). “Métodos, tipos y enfoques de investigación”. En: http://sanjahingtu.blogspot.com/. (Julio de 2019)

Carrion, Mariela Anahí (2017). Descripción del perfil de estrés académicoen universitarios y técnicas para su manejo. Inicios y desarrollo del estudio del estrés académico. Tesis de grado para obtener el Título de Licenciatura en Psicología, Universidad Mayor de San Andrés, La Paz, Bolivia.

Castillo, Isabel. (s.f.). “Diario de campo”. En: https://www.lifeder.com/diario-de-campo/. (Julio de 2019)

Concepto Definición . (2019). Observación.En: https://conceptodefinicion.de/observacion/ (Julio de 2019)

Hernández Sampieri, Roberto (2006). El enfoque cualitativo. En: R. HERNÁNDEZ SAMPIERI, C. FERNÁNDEZ-COLLADO, & P. BAPTISTA LUCIO, Metodología de la investigación. México: s.e.

Katayama, Roberto Juan. (2014). La entrevista en profundidad. Introducción a la investigación cualitativa. Lima, Perú: FONDO.

Martín, Isabel María (2006). Estrés académico en estudiantes universitarios. Apuntes de Psicología, Colegio Oficial de Psicología de Andalucía Occidental y Universidad de Sevilla, 2007, Vol. 25, No. 1.

Organización Mundial de la Salud. (1948). “¿Cómo define la OMS la salud?”. En: https://www.who.int/es/about/who-we-are/frequently-asked-questions. (Julio de 2019)

Ortiz, Monserrat (2015). “Guía de entrevista y de observación”. En: https://prezi.com/ooatecj5_fgt/guia-de-entrevista-y-de-observacion/. (Julio de 2019)

Pérez, Julián y GARDEY, Ana (2013). “Definición de bienestar”. En: https://definicion.de/bienestar/.

Efectos del estrés universitario en la salud y bienestar de los estudiantes, 2019

Published

2020-11-06

How to Cite

Cox Mayorga, V. ., & Bailey Lazcano, R. (2020). University stress effects on the health and well-being of students, 2019. Revista Con-Sciencias Sociales, 12(23), 46–57. https://doi.org/10.35319/consciencias.2020238