Bolivian rural youth through literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/consciencias.202431159

Keywords:

Youth, Rural youth, Literature reviews, Bolivia

Abstract

As part of the literature review of doctoral research that seeks to understand the construction of aspirations of young university students in the Andean Region of Cochabamba, Bolivia, between the local and the global dynamics, questions arise regarding contemporary conceptualisations of rural youth. What is Bolivian rural youth like? How are they conceived from previous studies? In this sense, this article carries out a state of the art of scientific articles published between 2018 and 2024 on Bolivian rural youth to contribute with a state of the art. The specific literature on the subject in indexed journals is limited. The research presents Bolivian rural youth from a perspective of constant mobility. Likewise, the conceptualisations of Bolivian rural youth can be seen as evidence of their vulnerabilities, but also of the potential of their agency.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andrea Alemán Andrade, Universidad Católica Boliviana

Bolivian. Social Communicator and Sociologist. PhD candidate in the Doctoral Program in Social Sciences and Humanities at Universidad Mayor de San Simón, Bolivia, in collaboration with the University of Gothenburg, Sweden (ASDI Scholarship). Full-time professor at Universidad Católica Boliviana “San Pablo.”

References

Bourdieu, P. (1993). «Youth» Is Just a Word. En P. Bourdieu, Sociology In Question (pp. 94-102). SAGE Publications.

Cazzuffi, C., Díaz, V., Fernández, J., & Leyton, C. (2020). Spatial inequality and aspirations for economic inclusion among Latin American youth. Children and Youth Services Review, 118, 105496. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105496

Cielo, C., & Antequera Durán, N. (2011). Ciudad Sin Frontera. La Multilocalidad Urbano-Rural En Bolivia. Eutopía - Revista de Desarrollo Económico Territorial. https://doi.org/10.17141/eutopia.3.2011.1011

Cossio Mercado, M. (2023, septiembre 3). «Niñas, no madres»: Lía y 247 más ante la interrupción del embarazo: Un derecho con obstáculos. Opinión. https://www.opinion.com.bo/articulo/escena-del-crimen/ninas-madres-lia-247-mas-interrupcion-embarazo-derecho-obstaculos/20230902195627919504.html

Elías, M., Merino, R., & Sánchez-Gelabert, A. (2020). Aspiraciones ocupacionales y expectativas y elecciones educativas de los jóvenes en un contexto de crisis. Revista Española de Sociología, 2(29), 27-46. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.73

Elizalde, S. (2003). Intervenciones desde el género. Participación y empoderamiento entre mujeres jóvenes de sectores populares. En I. Arriagada & F. Miranda (Eds.), Capital social de los y las jóvenes: Propuestas para programas y proyectos. Vol. 2 (Vol. 2).

Feixa, C. (2006). Generación XX. Teorías sobre la juventud en la era contemporánea. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 4(2), 1-18.

Feixa, C. (2018). Culturas juveniles como perspectiva para analizar juventudes (1993-2018). Revista Última Década, 26(50), 89-105.

Feixa, C., Fernández-Planells, A., & Figueras-Maz, M. (2016). Generación Hashtag. Los movimientos juveniles en la era de la web social. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(1), 107-120.

García Canclini, N., & Urteaga, M. (Eds.). (2011). Cultura y desarrollo: Una visión distinta desde los jóvenes (1.a ed.). Fundación Carolina. https://www.fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2014/08/AI65.pdf

Guevara Patiño, R. (2016). El estado del arte en la investigación: ¿análisis de los conocimientos acumulados o indagación por nuevos sentidos? Folios, 1(44), 165-179. https://revistas.upn.edu.co/index.php/RF/article/view/3966

Iño, W. G. (2021a). Jóvenes rurales: Exploraciones conceptuales y vivenciales en becarias/os universitarias/os. Millcayac. Revista digital de Ciencias Sociales, VII(13), 223-248.

Iño, W. G. (2021b). Migración interna y educación: Narrativas y voces de jóvenes rurales de un Programa Académico Desconcentrado de la Universidad Mayor de San Andrés (La Paz-Bolivia). Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 12(2), 85-106.

https://doi.org/10.18175/VyS12.2.2021.5

Lara, Á., García, D., & Villca, J. (2009). ¡Sin permiso! Imaginarios y realidades de los jóvenes orureños. PIEB. FAM-Bolivia. Gobierno Municipal de Oruro.

Lewandowski, S., Urquieta, P., & Cavagnoud, R. (2018). Trayectorias infantiles y juveniles en la Amazonía boliviana: Educación, trabajo y movilidades rural-urbanas en el Beni. 13.

Ley de la juventud, 342 (2013).

López, A., Jemio, R., & Chuquimia, E. (2006). Jailones. En torno a la identidad cultural de los jóvenes de la élite paceña. PIEB.

Mendoza Zapata, R., Alvarado Salgado, S. V., & Arroyo Ortega, A. (2020). Las y los jóvenes indígenas: Un acercamiento a su investigación en América Latina. Cultura y representaciones sociales, 29, 365-395. https://www.culturayrs.unam.mx/index.php/CRS/article/view/708

Naciones Unidas. (2022). Juventud. Naciones Unidas. https://www.un.org/es/global-issues/youth

Nilan, P., & Feixa, C. (2006). Global Youth?: Hybrid Identities, Plural Worlds. Taylor & Francis Group.

Reguillo, R. (2000). El lugar desde los márgenes. Músicas e identidades juveniles. Nómadas.

Reguillo, R. (2012). Culturas juveniles: Formas políticas del desencanto (1.a ed.). Siglo Veintiuno Editores. https://docer.com.ar/doc/nevc88n

Rivero Herrera, E. V. (2021). Representaciones sociales sobre el “Proyecto de vida” de jóvenes indígenas. Machacamarca y La Paz (ciudad). Revista Colombiana de Sociología, 44(2), 123-141. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-159X2021000200123

Samanamud, J., Cárdenas, C., & Prieto, P. (2007). Jóvenes y política en El Alto. La subjetividad de los Otros. PIEB. UPEA. CEBIAE. Centro de Promoción de la Mujer Gregoria Apaza. Red HABITAT. Wayna Tambo. CISTEM.

Soliz Tito, L., Fernández Blacutt, A., Mayta, F., & Centro de Investigación y Promoción del Campesinado (Bolivia) (Eds.). (2014). Jóvenes rurales: Una aproximación a su problemática y perspectivas en seis regiones de Bolivia. CIPCA, Centro de Investigación y Promoción del Campesinado.

Tórrez, Y. F. (2013). Jóvenes: Sujetos y objetos de investigación. Tinkazos, 33, 113-128.

Tórrez, Y. F., Tórrez, N., Álvarez, J. P., & Quiñonez, V. (2003). Los jóvenes en democracia. La cultura política de la juventud cochabambina. PIEB.

Vargas, C., Arias, A. K., & Edgley, J. (2006). La profesión es todo, la profesión es nada. Los jóvenes benianos con relación al valor de su profesión e inserción laboral. PIEB.

Yapu, M., Quisbert, M., Mollericona, J., Pardo, E., & Iñiguez, E. (2008). Jóvenes aymaras, sus movimientos, demandas y políticas públicas. PIEB. IBASE.

Published

2024-12-27

How to Cite

Alemán Andrade, A. (2024). Bolivian rural youth through literature. Revista Con-Sciencias Sociales, 16(31), 111–122. https://doi.org/10.35319/consciencias.202431159