Fraternity, decolonization and education the decolonizing paths of bolivian education

Authors

  • Néstor S. Ariñez Roca Universidad Católica Boliviana

DOI:

https://doi.org/10.35319/consciencias.20171767

Abstract

The article written in 2011 has as a backdrop a march of indigenous peoples violently repressed by the government of Evo Morales. The central theme of the text addresses the idea of fraternity as a condition and horizon of equality, and at the same time equality as a feedback and energizer of fraternity. From this point of view, the author reflects on the fraternizing possibilities that the decolonizing and intercultural discourse present in the educational law Avelino Siñani Elizardo Pérez promulgated in 2010. Rather than providing answers, questions are raised to overcome some colonizing practices present in education Bolivian through paths of brotherhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Néstor S. Ariñez Roca, Universidad Católica Boliviana

Licenciado en Filosofía, sobre medios de comunicación social y conflictos

References

BAGGIO, Antonio (2006). La idea de “fraternidad” entre dos Revoluciones: París 1789 – Haití 1791. Pistas de investigación para una comprensión de la fraternidad como categoría política. En: BAGGIO, Antonio (comp.), El principio olvidado: la fraternidad. En la política y el derecho. Buenos Aires: Ciudad Nueva.

BAPTISTA G., Mariano (1978). “Yo fui el orgullo” Vida y pensamiento de Franz Tamayo. La Paz: Gisbert.

BENEDICTO XVI (2009). Caritas in veritate. Sobre el desarrollo humano integral en la caridad y en la verdad. Lima: Paulinas.

ESTERMANN, Josef (2009). Colonialidad, descolonización e interculturalidad. Apuntes desde la filosofía intercultural. En: AAVV., Interculturalidad crítica y descolonización. Fundamentos para el debate. La Paz: Convenio Andrés Bello.

KAFKA, Jorge (2007). Crisis institucional y lucha por el poder en Bolivia. En: Opiniones y Análisis. No 84 T.I. La Paz: FUNDEMOS.

PNUD BOLIVIA (2007). Informe nacional sobre desarrollo humano 2007. El estado del Estado en Bolivia. La Paz: PNUD.

Fraternidad, descolonización y educación los caminos descolonizadores de la educación boliviana

Published

2017-12-01

How to Cite

Ariñez Roca, N. S. (2017). Fraternity, decolonization and education the decolonizing paths of bolivian education. Revista Con-Sciencias Sociales, 9(17), 43–49. https://doi.org/10.35319/consciencias.20171767