Classification of issuers in the whatsapp group #COMUNICACIÓNRESISTENCIA
DOI:
https://doi.org/10.35319/consciencias.20222753Keywords:
WhatsApp, communication processes, social movements, leadersAbstract
This article addresses the second chapter of the research titled "Information consumption process of the WhatsApp group #ComunicaciónResistencia during October and November 2019", in this sense, the article will focus on interpreting the results of such research. During the conflicts in the months of October and November in 2019 in Bolivia, students of the Social Communication department of Universidad Católica Boliviana "San Pablo" Cochabamba mobilized during 21 days of conflict through their group #ComunicaciónResistencia. From the creation of the group and the interactions of its participants different issuers emerged who stood out for their participation in the group, becoming leaders of it.
Downloads
References
Aguilera, O. (2014). Generaciones : movimientos juveniles, políticas de la identidad y disputas por la visibilidad en el Chile neoliberal (Primera Edición). CLACSO. http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/137550/Generaciones.pdf
Cebrián, M. (2008). La Web 2.0 como red social de comunicación e información. Estudios Sobre El Mensaje Periodistico, 14, 345-361. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2008.v14.12775
Cortez, A. (2021). Proceso de consumo de información del grupo de WhatsApp # ComunicaciónResistencia durante octubre y noviembre de 2019 en Bolivia. Universidad Católica Boliviana “San Pablo”.
Fajardo, L. (2009). A Propósito De La Comunicación Verbal. Forma y Función, 22(2), 121-142.
Guardia, M. (2019). Comunicación lúdica juvenil en la construcción de opinión política (“CICS” Pro). Universidad Catílica Boliviana «San Pablo»- Departamento de Ciencias Sociales y Humanas Centro de Investigación en Ciencias Sociales. https://cba.ucb.edu.bo/wp-content/uploads/2020/varios/investigacion/15.%20Comunicaci%C3%B3n%20ludica%20juvenil.pdf
Los Tiempos Digital. (2019, octubre 20). Se interrumpe la transmisión de resultados del TREP y la OEA pide una explicación. Los Tiempos. https://www.lostiempos.com/actualidad/pais/20191020/se-interrumpe-transmision-resultados-del-trep-oea-pide-explicacion
Martín, R. (2016). La conversación guasap. Pragmática Sociocultural, 4(1), 108-134. https://doi.org/10.1515/soprag-2015-0010 DOI: https://doi.org/10.1515/soprag-2015-0010
Opinión. (2019, octubre 21). Reportan duros enfrentamientos en el centro de operaciones del TED en Cochabamba. Opinión. https://www.opinion.com.bo/articulo/pais/reportan-duros-enfrentamientos-centro-operaciones-ted-cochabamba/20191021221009733312.html
Ortega, H., Anaya, L., Hernández, N., & Valbuena, S. (2019). Vista de Utilización del WhatsApp y sus efectos en un modelo de liderazgo y administración institucional. Revista Estrategia Organizacional, 8(2), 49-60. https://doi.org/10.22490/25392786.3431 DOI: https://doi.org/10.22490/25392786.3431
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Con-Sciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.