Youth and Traditional Media: A Qualitative Analysis of Trust and Distrust in Latin America
DOI:
https://doi.org/10.35319/consciencias.202533168Keywords:
News flow, University youth, Distrust , Trust, Mass media, Social attitudesAbstract
This article analyzes the perceptions of Social Communication and Journalism university students in Latin America regarding traditional media, based on the results of the project "Emerging news consumption by university students during the pandemic," developed by the "Investigar en Red" network, which brings together more than fifty universities from nine countries. The study adopts a descriptive qualitative approach based on focus groups as the main technique to investigate the information practices and perceptions of young people. Ninety-one groups were conducted across 43 universities. The discussions were transcribed and analyzed using Atlas.ti. Out of a total of 1,208 analyzed quotes, patterns of trust and distrust toward radio, television, and the press were identified, revealing that local media generate greater credibility due to their proximity and contextual relevance, while national media are criticized for their sensationalism and bias. Additionally, an incidental consumption of traditional media linked to family practices and daily routines is observed. It can be concluded that there is a process of reconfiguration of media trust among young people, where the local, the digital, and the experiential intertwine in new ways of relating to information.
Downloads
References
Albarello, F. (2020). Informarse en el smartphone: estrategias de lectura transmedia por parte de jóvenes universitarios del Aglomerado Gran Buenos Aires. Palabra Clave, 23(3), e2331. https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.3.1
Albarello, F. (2024). Investigar en Red: una experiencia de inteligencia colectiva en Latinoamérica. Chasqui, Revista Latinoamericana de Comunicación. N.º 155 https://www.revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/4990
Ávalos Torres, M. B., et al. (2020). Medios tradicionales vs. medios digitales: impacto de la sociedad digital en los hábitos de consumo de jóvenes universitarios. GIGAPP Estudios Working Papers, 7 (166-182), 716-729. https://www.gigapp.org/ewp/index.php/GIGAPP-EWP/article/view/218
Catalina García, B., et al. (2015). Jóvenes y consumo de noticias a través de Internet y los medios sociales. Historia y Comunicación Social. Vol 20, número 2, páginas 601-619. https://revistas.ucm.es/index.php/hics/article/view/51402
Catalina-García, B., et al. (2019). Consumo de noticias y percepción de fake news entre estudiantes de Comunicación de Brasil, España y Portugal. Revista de Comunicación, 18(2), 93-115. https://dx.doi.org/10.26441/rc18.2-2019-a5
Chaparro-Domínguez, M. Á., et al. (2024). Plataformas de fact-checking y confianza análisis de sus relaciones con las fuentes y audiencias. index.comunicación, 14(2), 165-189. https://doi.org/10.62008/ixc/14/02Plataf
Edelman. (2023). Edelman Trust Barometer Colombia 2023. Edelman Global Communications. https://www.edelman.com/lat/es/edelman-trust-barometer-colombia-2023
Freidin, B. (2016). Revisando el uso de grupos focalizados en la investigación social. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 6(1), e004. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/54509
García Jiménez, A., et al. (2018). Consumo mediático de adolescentes y jóvenes. Noticias, contenidos audiovisuales y medición de audiencias, Icono 14, volumen 16 (1), pp. 22-46. https://doi.org/10.7195/ri14.v16i1.1101
Hamui-Sutton, A., et al. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, vol. 2, núm. 5, enero-marzo, 2013, pp. 55-60, Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733230009.pdf
Heredia, V. (2012). De las audiencias contemplativas a los productores conectados. Mapa de los estudios y de las tendencias de los ciudadanos mediáticos. Signo Y Pensamiento, 31(61), 188–190. https://www.redalyc.org/pdf/860/86025373012.pdf
Investigar en Red. (s.f.). La investigación. https://investigarenred.ar/lainvestigacion/
Iranzo-Cabrera, M., et al. (2022). La esfera pública en la encrucijada: fragmentación, crisis del periodismo y desinformación. Estudios sobre el Mensaje Periodístico 28 (4), 729-738. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.84506
Lindlof, T. R. (1995). Qualitative Communication Research Methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Londoño-Pardo, O. I., , et al. (2024). Exposición selectiva, confianza en medios y tolerancia a compartir desinformación. index.comunicación, 14(2), 57-81. https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/1687
O’Brien, Bridget C. PhD; Harris, Ilene B. PhD; Beckman, Thomas J. MD; Reed, Darcy A. MD, MPH; Cook, David A. MD, MHPE. Standards for Reporting Qualitative Research: A Synthesis of Recommendations. Academic Medicine 89(9):p 1245-1251, September 2014. | DOI: https://dx.doi.org/10.1097/ACM.0000000000000388
Pérez-Escoda, A., & Pedrero-Esteban, L. M. (2021). Retos del periodismo frente a las redes sociales, las fake news y la desconfianza de la generación Z. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 67–85. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1519
Pérez-Escoda, A. et al. (2021). Mapeo del consumo de medios en los jóvenes: redes sociales, ‘fakes news’ y confianza en tiempos de pandemia. index.comunicación, 11(2), 187-208. https://doi.org/10.33732/ixc/11/02Mapeod
Pariser, E. (2017). El filtro burbuja. Cómo la red decide lo que leemos y lo que pensamos. Taurus.
Rodríguez Pérez, C. et al. (2022). Explorando el consumo de noticias, la confianza y la desinformación durante el COVID-19 en Colombia: una mirada hacia la Generación Z. Ámbitos: Revista internacional de comunicación, 58, 145-165. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i58.11
Salaverría, R. et al. (2024). Desinformación y confianza en los medios: propuestas de actuación. index comunicación, 14(2), 13–32. https://doi.org/10.62008/ixc/14/02Yconfi
Soengas Pérez, X. et al. (2019). “Dieta mediática, hábitos de consumo de noticias y desinformación en los universitarios españoles”. Revista Latina de Comunicación Social, 74, pp. 1056 a 1070. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1371-54
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Con-Sciencias Sociales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
