Rural youth and possible futures. Social inclusion, transitions and expectations of the youth of Tiraque (Cochabamba)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/consciencias.202431154

Keywords:

Bolivia, Tiraque, Rural youth, Social inclusion, Migration

Abstract

The article presents part of the results of the research "Inclusion and social exclusion of young people in Tiraque." The objective is to analyze the family, educational and community factors that determine the possible futures of young people in this context. The data shows that both families and young people have high expectations regarding secondary education. However, once this stage of studies is completed, family and work transitions are very abrupt. They do not find real opportunities to continue studying. Regarding their vocational aspirations, the vast majority aspire to be a professional or have the expectation of studying a technical trade. Among the professions, studies related to health sciences, police or military, and being a teacher stand out. In order to study or work, young people expect to migrate outside the community, to other cities in the country and even to other countries. Migration is a very common phenomenon among Tiraque families and is the most viable option in the short term for youth. There is a dissonance between the expectations and the trajectories to which the trajectories lead in rural youth. In rural areas, young people lack opportunities and choices about their destinations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nelson Antequera Durán, Universidad Católica Boliviana

Nelson Antequera Durán. Bolivian, Doctor of Anthropology from the Institute of Anthropological Research at UNAM. Professor and researcher at the Universidad Católica Boliviana San Pablo.

References

Antequera, N. (2018) Pachamamawan parlaspa. Conocimiento local sobre el clima, Centro Agua – UMSS, Cochabamba.

CEPAL (2007) Cohesión social: inclusión y sentido de pertenencia en América Latina y el Caribe, Naciones Unidas, Santiago de Chile.

Guardia, M. (2022) “Uso de redes sociales por parte de jóvenes en tiempo de pandemia” en Marcelo Guardia (compilador), Investigación e intervención en el proyecto Vulnerabilidad Social P-1, Universidad Católica Boliviana San Pablo, Cochabamba.

Hernández Pedreño, M. (2008). “Capítulo 1. Pobreza y exclusión en las sociedades del conocimiento”. en Exclusión social y desigualdad, editado por M. Hernández Pedreño. Moratalla: Universidad de Murcia.

Hopenhayn, M. (2000) “Ciudadanía e igualdad social: la ecuación pendiente” en Reflexión Política 2(3).

Hopenhayn, M. (2008) “Inclusión y exclusión social en la juventud latinoamericana”. Pensamiento iberoamericano (3): 49–71.

Hopenhayn, M. (2011) “13. Juventud y cohesión social: una ecuación que no cuadra”. En Hopenhayn y A. Sojo (eds.) Sentido de pertenencia en sociedades fragmentadas: América Latina en una perspectiva global, Siglo Veintiuno Editores, Buenos Aires.

Meillassoux, C. (1999) Mujeres, graneros y capitales: economía doméstica y capitalismo, México, D.F.: Siglo XXI.

Lenoir, R. (1974). Les exclus: Un Française sur dix, Editions du Seuil, París.

Luizaga, M. (2020) “De la palabra a la escritura y de la escritura a la imagen virtual: consumo de Free Fire y redes sociales por parte de estudiantes de secundaria de Tiraque” en Marcelo Guardia (compilador), Desinformación, una vulnerabilidad transversal y latente, Universidad Católica Boliviana San Pablo, Cochabamba.

Mascareño, A. y Carvajal, F. (2015) “Los distintos rostros de la inclusión y la exclusión”. Revista Cepal 2015(116): 131–46.

Mercado, D. (2022) “Percepciones intergeneracionales del uso de WhatsApp en la integración familiar desde las experiencias de jóvenes del municipio de Tiraque” en Marcelo Guardia (compilador), Investigación e intervención en el proyecto Vulnerabilidad Social P-1, Universidad Católica Boliviana San Pablo, Cochabamba.

PNUD (2015) Inclusión social: marco teórico y conceptual para la generación de indicadores asociados a los Objetivos de Desarrollo Sostenible, PNUD, México.

Rizo, A. (2006). “¿A qué llamamos exclusión social?” POLIS, Revista Latinoamericana 5(15).

Rodríguez, R. (2019) “Imaginarios sobre alimentación y familia de los jóvenes de la unidad educativa Isabel Torrico Arnez de Tiraque” en Marcelo Guardia (compilador), Vulnerabilidades en los valles de Cochabamba, Universidad Católica Boliviana San Pablo, Cochabamba.

Rojas, I. (2020) “Gramáticas y agencias del ‘ser joven’ en Tiraque: análisis de interacciones entre actores locales y académicos” en Marcelo Guardia (compilador), Desinformación, una vulnerabilidad transversal y latente, Universidad Católica Boliviana San Pablo, Cochabamba.

Soliz L. y Fernández, A. (editores) (2014) Jóvenes rurales: una aproximación a su problemática y perspectivas en seis regiones de Bolivia, CIPCA, Centro de Investigación y Promoción del Campesinado, La Paz.

Vargas, A. y Cabrera, M. (2019) “Piezas faltantes en la construcción de la realidad: las voces de los adolescentes” en Marcelo Guardia (compilador), Vulnerabilidades en los valles de Cochabamba, Universidad Católica Boliviana San Pablo, Cochabamba.

Juventud rural y futuros posibles

Published

2024-12-27

How to Cite

Antequera Durán, N. (2024). Rural youth and possible futures. Social inclusion, transitions and expectations of the youth of Tiraque (Cochabamba). Revista Con-Sciencias Sociales, 16(31), 9–24. https://doi.org/10.35319/consciencias.202431154

Issue

Section

Sección de Investigación científica