Information consumption among social communication students of the U.C.B. during the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/consciencias.202226136

Keywords:

information, consumption, pandemic, students, communication

Abstract

With the unexpected rigid lockdown that lasted more than two months due to the pandemic in Bolivia, Information and Communication Technologies, among them digital social networks, were the only windows for information and interaction. This research aims to analyze the information consumption regarding the coronavirus pandemic among Social Communication students of Universidad Católica Boliviana “San Pablo” during the strict quarantine of 2020. In order to do this, a mixed methodology was used. As a main finding, young people’s reliance towards information produced by television and digitized newspapers was detected compared to the information coming from digital social networks. The existence of fake news caused feelings of anguish, anxiety and tiredness, but a critical consumption towards them was evidenced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Alemán-Andrade, Universidad Católica Boliviana

Boliviana. Magister en Desarrollo Global y Planificación. Comunicadora Social y Socióloga. Docente de la Universidad Católica Boliviana “San Pablo”, Sede Cochabamba.

Marisa Paredes, Universidad Católica Boliviana

Boliviana. Estudiante de Comunicación de la Universidad Católica Boliviana “San Pablo”. Presidenta de la Sociedad Científica de Comunicación Social, Regional Cochabamba.

Fernanda Galia Patiño Vargas , Universidad Católica Boliviana

Boliviana. Estudiante de Comunicación de la Universidad Católica Boliviana “San Pablo”. Vicepresidenta de la Sociedad Científica de Comunicación Social, Regional Cochabamba.

References

Alemán-Andrade, A., & Jiménez, C. (2021). Guía de consideraciones éticas de investigación social y de Comunicación. Universidad Católica Boliviana «San Pablo». https://cba.ucb.edu.bo/wp-content/uploads/2019/12/Guia-etica-investigacion-social-y-Comunicacion_Aleman-y-Jimenez.pdf

Ávila, E. (2020). Los nuevos ecosistemas mediáticos y las nuevas narrativas: Una oportunidad para el periodismo trasmedia y crossmedia en Bolivia. Revista Punto Cero, 40, 75-88. DOI: https://doi.org/10.35319/puntocero.20204016

El Deber. (2020a, abril). “Sin periódicos no hay democracia”: La ANP demanda la atención del Gobierno ante la crisis que pone en riesgo miles de empleos. El Deber. https://eldeber.com.bo/pais/sin-periodicos-no-hay-democracia-la-anp-demanda-la-atencion-del-gobierno-ante-la-crisis-que-pone-en-_175734

El Deber. (2020b, mayo 13). El papel periódico no transmite el Covid-19. El Deber. https://eldeber.com.bo/tendencias/el-papel-periodico-no-transmite-el-covid-19_176671

Hernández, J. (2020). Impacto de la COVID-19 sobre la salud mental de las personas. Medicent Electron, 3(24), 578-594.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta ed.). McGraw Hill Interamericana.

Horton, R. (2020). Offline: COVID-19 is not a pandemic. The Lancet, 396 (10255), 874. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)32000-6 DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)32000-6

Lesta, M. L., Ortega Villafañe, M., Rodríguez, A. P., & Torres, C. R. (2015). Imaginario y tecnologías digitales: El sueño del receptor activo. En Las humanidades digitales desde Argentina. Tecnologías, culturas, saberes. Actas de las I Jornadas de Humanidades Digitales (pp. 248-256). Universidad de Buenos Aires. http://aahd.com.ar/sites/default/files/novedades/adjuntos/Actas%20HD%202014.pdf

López, P. L. (2004). POBLACIÓN MUESTRA Y MUESTREO. Punto Cero, 09 (08), 69-74.

Maranto, M., & González, M. E. (2015). Fuentes de información. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://repository.uaeh.edu.mx/bitstream/bitstream/handle/123456789/16700/LECT132.pdf

March Cerdà, J. C. (2020). La COVID-19 y las fuentes de información fiables para una mejor salud mental. Revista de Enfermería y Salud Mental, 16, 3-5. https://doi.org/10.5538/2385-703X.2020.16.3 DOI: https://doi.org/10.5538/2385-703X.2020.16.3

Ojeda, A. (2016). Las redes sociales: De medios de comunicación a espacios sociales. Traspatios, 4, 109-124.

 Consumo de información de los estudiantes de comunicación social de la U.C.B. durante la pandemia del COVID-19

Published

2022-06-27

How to Cite

Alemán-Andrade, A. ., Paredes, M. ., & Patiño Vargas , . F. G. (2022). Information consumption among social communication students of the U.C.B. during the COVID-19 pandemic. Revista Con-Sciencias Sociales, 14(26), 39–55. https://doi.org/10.35319/consciencias.202226136