The desire to “return to normality”: changes, difficulties and imaginaries in education and communication in times of Covid-19

Authors

  • H. Alexander Frontanilla Rodríguez Universidad Mayor de San Simón

DOI:

https://doi.org/10.35319/consciencias.2020231

Keywords:

Changes, difficulties, imaginary, education and communication, professional training, COVID-19

Abstract

We share findings from the project “Professional Training of Students of CONISUR-TIPNIS”, started in 2019, along with the Coordinator of Indigenous Peoples of the Tropic of Cochabamba (CPITCO). The applied research method is The Grounded Theory. In this logic, we address the categories “changes”, “difficulties” and “imaginaries in education and communication”, from the experiences of students from the south of TIPNIS, in the COVID-19 context. Hence, students based on their local settings, issue the desire to “return to normality”, as a hope to return to face-to-face interpersonal educational communicative situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

H. Alexander Frontanilla Rodríguez, Universidad Mayor de San Simón

Licenciado en Comunicación y Magíster en Sociolingüística de la Universidad Mayor de San Simón. Investigador en comunicación y cultura para la construcción de teorías locales. Docente consultor de universidades públicas y privadas. Coordinador de proyectos en educación y comunicación de la Regional CPITCO y CONISUR-TIPNIS, boliviano.

References

AGETIC & UNFPA (2019). Juventudes TIC. Estudio sobre las TIC en adolecentes y jóvenes en Bolivia. La Paz: AGETIC & UNFPA.

Altillo. “Universidades en Bolivia. Obtenido de Altillo El Portal de los Estudaintes” En: https://www.altillo.com/universidades/universidades_bolivia.asp (23 de Enero de 2020)

Anthony, Tamara, & SATRA, Daniel. “China-Las consecuencias del virus”. En: DW Documental Web site: https://youtu.be/sAo2PkGg7CM (23 de Junio de 2020)

Arjun, Appadurai (2001). La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización. Buenos Aires: FONDO DE CULTURA ECONÓMICA DE ARGENTINA, S.A

Calle, David. “Contra la brecha digital y social en educación”. En: https://youtu.be/xbCMEFBLKZQ (15 de Junio de 2020)

Campaing To Stop Killer Robots.. “Robots Asesinos”.En: https://www.stopkillerrobots.org/wp-content/uploads/2016/12/Robots-asesinos-2.pdf (20 de diciembre de 2016)

Crystal, David (2001). La muerte de las lenguas.Madrid: Cambridge University Prees

Deutsche, Welle.(s.f). El cambio disruptivo 1 y 2”. En: https://youtu.be/34Kz-PP_X7c https://youtu.be/CM71Zu7E00E (18 de Abril de 2020)

Deutsche Welle Español. “¿Está preparada América Latina para la nueva revolución industrial?” En: https://youtu.be/LWJ5et3kXZg (17 de Junio de 2020).

Guardia, Marcelo (2019). Vulnerabilidad social en el mundo imaginado. APORTES Nº 26. DOI: https://doi.org/10.56992/a.v1i26.48

Mcluhan, Marshall (1967). El medio es el mensaje. Un inventario de efectos. New York: BANTAM BOOKS

Ministerio de Salud de Bolvia. Boliivia registra en un día 476 nuevos contagios de coronavirus y el total sube a 7.136. Obtenido de MINISTERIO DE SALUD: En: https://www.minsalud.gob.bo/4214-boliviaregistra-en-un-dia-476-nuevos-contagios-de-coronavirus-y-el-total-sube-a-7-136 (26 de Mayo de 2020)

MOPSyV & MMAyA Bolivia (2012). Informe Final del proceso de Consulta Previa, Libre e Informada a los pueblos Moxeño-Trinitario, Yuracaré y Chimane del Territorio Indígena y Parque Nacional Isiboro Sécure (TIPNIS). La Paz: Iskra Editores

National Institutes of Health. “Informe Belmont Principios y guías éticos para la protección de los sujetos humanos de investigación”. En: http://www.conbioetica-mexico.salud.gob.mx/descargas/pdf/normatividad/normatinternacional/10._INTL_Informe_Belmont.pdf (16 de Abril de 2003)

Plaza, Pedro (2011). Historia, Lengua, Cultura y Educación en la Nación Yurakaré. Cochabamba: Kipus

Strauss, Anselm & Corbin, Juliet (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Antioquia, Universidad de Antioquia.

El deseo de “volver a la normalidad”: cambios, dificultades e imaginarios en educación y comunicación en tiempos de Covid-19

Published

2020-11-06

How to Cite

Frontanilla Rodríguez, H. A. . (2020). The desire to “return to normality”: changes, difficulties and imaginaries in education and communication in times of Covid-19. Revista Con-Sciencias Sociales, 12(23), 8–19. https://doi.org/10.35319/consciencias.2020231