Abordaje Teórico del proceso comunicacional asociado al cine
DOI:
https://doi.org/10.35319/consciencias.20181848Keywords:
Communication process, Theory of structuring, Complex thinking, Filmmaker as communicatorAbstract
This article exposes the importance of professional training, as a condition for the agency of communicational processes, which affect the symbolic dimension of cinema. Culture and identity are essential aspects, mutually affected in interpretive processes. For this reason, hermeneutics is given relevance, as a tool to make effective the practical approach of the different elements and actors of said communi- cation process in their contexts. In this sense, it is posed the perspectives of systemism through complex thought (Morin), and the theory of structuring (Giddens) as points of departure for the present theoretical approach. This theoretical proposal is one of the aspects addressed by a broad social research work carried out by the author.
Downloads
References
BANEGAS, Cecilia, (2017). Territorios y espacios de identidad en el cine boliviano. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo, Issue 5, pp. 89-108. DOI: https://doi.org/10.15304/ricd.2.5.3311
CODINA, Mónica, (2001). De la ética desprotegida. Ensayos sobre una deontología de la Comunicación. Pamplona, Universidad de Navarra.
GETINO, Octavio. & SOLANAS, F, (1969). Hacia un tercer cine: Apuntes y experiencias para el desarrollo de un cine de liberación en el tercer mundo. s.l., s.n.
GIDDENS, Anthony. & Turner, J., (1995). La teoría social hoy. Lima. Alianza.
GIDDENS, Anthony, (1982). Hermenéutica y teoría social. California, UCP.
GIDDENS, Anthony, (1980). El estructuralismo, el post-estructuralismo y la producción de la cultura. Consultado en junio de 2018 En: https://es.scribd.com/doc/17406337/El-Estructuralismo-y-El-Postestructuralismo-Giddens
JARVIE, Irving, (1974). Sociología del cine: ensayo comparativo sobre la estructura y funcionamiento de una de las principales industrias del entretenimiento. s.l.:Guadarrama.
LAGUNA, Andrés & ESPINOZA, Santiago (2011) Una cuestión de fe - Historia (y) crítica del cine boliviano de los últimos 30 años (1980 - 2010). Cochabamba: Nuevo Milenio.
MORÍN, Edgar, (2000). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Bogotá, Ministerio de Educación Nacional..
NICOLESCU , Basarab, (2000). Manifiesto de la trasdisciplinariedad. Brasilia, UNESCO.
PARDO, Antonio, (2001). El cine como medio de comunicación y la responsabilidad social del cineasta. En: La ética desprotegida: ensayos sobre deontología de la comunicación. Pamplona, Eunsa, pp. 117-141.
PARDO, Antonio, (1998). Cine y sociedad en David Puttnam. Comunication and Society, 11(2). DOI: https://doi.org/10.15581/003.11.36411
PASQUALI GRECO, Antonio, (s.f.). Comprender la Comunicación. s.l.:s.n.
SOLANO, David, (2012). Estrategias de Comunicación y Educación para el Desarrollo Sostenible. Santiago de Chile, UNESCO.
TOBÓN , Sergio, (2008). Formación Basada en Competencias. Bogotá, Ecoe ediciones.
VON BERTALANFFY , Ludwig, (1986). Teoría general de los Sistemas. México DF, Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Con-Sciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.