Citizen participation on the civic committee of Aiquile’s Facebook page during the social conflicts of october and november 2019
DOI:
https://doi.org/10.35319/consciencias.20212439Keywords:
Citizen participation, Facebook, civic committee, social conflictsAbstract
This article aims to analyze citizen participation on the Facebook page of the Civic Committee of Aiquile in social conflicts from October to November of 2019. To achieve what was outlined, a mixed methodology was applied, using content analysis and non-participant observation as techniques. It is presented as the Civic Committee, through its publications, makes known its position against “electoral fraud” and the actions it takes in response to it. In the same way, the feedback of the followers of the page is made known, in a passive way (for the reactions) and active (for the comments). observing how they defend and argue their positions in relation to the phenomenon raised.
Downloads
References
AGUIRRE, F. (2013). Nuevos alcances de la participación ciudadana a través de las redes sociales. Scielo.
AGUIRRE, J. La participación ciudadana y las redes sociales. Academia.edu, https://www.academia.edu/6117687/Al_La_participación_ciudadana_y_las_redes_sociales (07/12/2020)
AGUIRRE SALA, Jorge Francisco (2013) La participación ciudadana mediática para descentralizar al Estado. Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades. vol. 15. núm. 29. Universidad de Sevilla. España. ISSN: 1575-6823
BUGUEÑO, S. (2016). Análisis de “la pública”, comunidad de facebook, donde la interacción comunicacional construye una ciudadanía activa. Punto Cero
CADARSO, L. (2001). Fundamentos teóricos del conflicto social. Madrid. Siglo Veintiuno.
CASTELLS, M. (2009). Comunicación y Poder. Madrid. Cultura libre.
COMITÉ CÍVICO DE AIQUILE. Páginas de Facebook https://www.facebook.com/comitecivicoaiquile/posts/2137512016554773
COMITÉ CÍVICO DE AIQUILE. Páginas de Facebook https://www.facebook.com/comitecivicoaiquile/posts/2147753592197282
COMITÉ CÍVICO DE AIQUILE. Páginas de Facebook https://www.facebook.com/comitecivicoaiquile/videos/1235667203285048
COMITÉ CÍVICO DE AIQUILE. Páginas de Facebook https://www.facebook.com/comitecivicoaiquile/videos/417578815587338
COMITÉ CÍVICO DE AIQUILE. Páginas de Facebook https://www.facebook.com/comitecivicoaiquile/posts/2149272168712091
COMITÉ CÍVICO DE AIQUILE. Páginas de Facebook https://www.facebook.com/comitecivicoaiquile/videos/651023141970904
COMITÉ CÍVICO DE AIQUILE. Páginas de Facebook https://www.facebook.com/comitecivicoaiquile/posts/2152974371675204
COMITÉ CÍVICO DE AIQUILE. Páginas de Facebook https://www.facebook.com/comitecivicoaiquile/videos/429290471327810
CONTRERAS, A. (2020). En tiempos de Pawipacha: poner la teoría y las prácticas de politicas públicas en comunicación al día. IX Ciclo de estudios especializados “Comunicación: lo político, lo público y su incidencia en la participación ciudadana”. https://www.facebook.com/ABOIC/videos/681692595795530 (07/12/2020)
CORREO DEL SUR. Bloqueos en carreteras.https://www.facebook.com/correodelsurcom/photos/a.250929788383472/1627635324046238/(21/11/2019)
GARCÍA, P. (2013). Participación ciudadana en los tiempos de redes sociales. Democracia y participación ciudadana. https://www.academia.edu/6887064/PARTICIPACIÓN_CIUDADANA_EN_LOS_TIEMPOS_DE_REDES_SOCIALES_DIGITALES (07/12/20)
GEILFUS, F. 1997. 80 herramientas para el desarrollo participativo: diagnóstico planificación, monitoreo, evaluación. IICA-GTZ. San Salvador. El Salvador.
MIRANDA, B. (2019). Protestas en Bolivia tras la cuestionada victoria de Evo Morales: cómo se radicalizaron las manifestaciones y la violencia en el país. BBC. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-50333889 (06/12/2020)
PIÑEIRA, T. y MARTÍNEZ, J. (2020). Para comprender la política digital. Principios y acciones. Vivat academia. Revista de comunicación.
VALENCIA, Abdías. Entrevista (a cargo de Fabiana Molina R.) (18 de noviembre de 2020).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Con-Sciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.