Children on the Move: Valentina Glockner Fagetti’s Contributions to Rethinking Child Migration in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.35319/consciencias.202533173Keywords:
Migrant childhoods, representation, Valentina Glockner, agencyAbstract
This essay reinterprets child migration in Mexico through the contributions of Valentina Glockner Fagetti. It first situates the empirical terrain of children on the move within the framework of tutelage and control. Legal and humanitarian devices organize bureaucracies, filter rights and produce depoliticization. It then questions the hegemonic notion of childhood that generates infantilization, passivity and welfare-oriented approaches. It proposes an understanding of children and adolescents as social and political subjects in motion. Drawing on situated ethnographies, Glockner shows children as space makers, producing routes, care, ties, information and meaning, with distributed agency and everyday strategic decisions. Methodologically, this is a theoretical interpretive essay based on a critical review of her ethnographic work and of the participatory materials produced with children and adolescents in contexts of mobility. The essay also advances a methodological and ethical shift. It is about non-extractive research, participation and self-representation through drawings, maps, and audiovisual narratives, together with principles of do no harm, reciprocity, and return. It concludes that moving from deficit to social production and from tutelage to deliberation allows for categories that are less adult centric and more responsive to local realities. In this way the political dimension of child mobility is restored and conditions for effective access to rights are expanded.
Downloads
References
Álvarez-Velasco, S. y Glockner-Fagetti, V. (2018). Niños, niñas y adolescentes migrantes y productores del espacio. Una aproximación a las dinámicas del corredor migratorio extendido Región Andina, Centroamérica, México y U.S.. EntreDiversidades. Revista de ciencias sociales y humanidades, 11, pp. 37-70. https://doi.org/10.31644/ED.11.2018.a02
Amnistía Internacional. (2021). Estados Unidos y México deportan a miles de niños y niñas migrantes no acompañados a situaciones de peligro. https://www.amnesty.org/es/latest/news/2021/06/estados-unidos-mexico-deportan-miles-ninos-migrantes-situaciones-peligro-2/
Ataiants, J., Cohen, C., Riley, A.H. et al. Unaccompanied Children at the United States Border, a Human Rights Crisis that can be Addressed with Policy Change. J Immigrant Minority Health, 20, 1000–1010 (2018). https://doi.org/10.1007/s10903-017-0577-5
Beloff, M. (2006). Protección integral de derechos del niño vs. Derechos en situación irregular. En Gutierrez Contreras, J. C. (Ed.) Memorias del Seminario Internacional los Derechos Humanos de los Niños, Niñas y Adolescentes. Programa de Cooperación sobre Derechos Humanos México-Comisión Europea.
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2024a). Ley de Migración. Diario Oficial de la Federación.
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2014b). Ley General de los Derechos de Niñas, Niños y Adolescentes. Diario Oficial de la Federación.
Ceriani Cernadas, P., García, L. y Gómez Salas, A. (2014). Niñez y adolescencia en el contexto de la migración: principios, avances y desafíos en la protección de sus derechos en América Latina y el Caribe. REMHU: Revista Interdisciplinar Da Mobilidade Humana, 22(42), 9-28.
https://doi.org/10.1590/S1980-85852014000100002
CNDH (2024). Informe Especial sobre las condiciones de las estancias y estaciones migratorias: Hacia un nuevo modelo para la atención de la migración irregular. Comisión Nacional de Derechos Humanos. https://www.cndh.org.mx/documento/informe-especial-sobre-las-condiciones-de-las-estancias-y-estaciones-migratorias-hacia-un
de Lima, J. M. y Aparecido Moreira (2014). A sociologia da infância e a educação infantil: outro olhar para as crianças e suas culturas. Revista Contrapontos, 14(1), 95-110. https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/5034
del Valle Rojas, Natalia. (2025). Gestión migratoria digital: administración de la espera y política de asilo de Estados Unidos mediante la aplicación CBP One. [Tesis de Licenciatura]. Facultad de Ciencias Políticas y Sociales. EUAA (2022). Vulnerability of unaccompanied children. https://euaa.europa.eu/guidance-reception-unaccompanied-children/vulnerability-unaccompanied-children
Fernández de la Reguera Aedo, A. (2020). Detención migratoria. Prácticas de humillación, asco y desprecio. Universidad Nacional Autónoma de México.
Franco, P. B. (2018). Los derechos del niño. La escuela espacio de utopía. Algunas propuestas de la tradición anarquista. Universidad Nacional Autónoma de México. 39-41.
Galaz, C., Pavez, I., Alvarez, C., & Hedrera, L. (2019). Polivictimización y agencia de niños y niñas migrantes en Chile desde una mirada interseccional. Athenea Digital. Revista De Pensamiento E Investigación Social, 19(2), 1-27. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2447
Galli, C. (2018). No Country for Immigrant Children: FromObama’s “Humanitarian Crisis” to Trump’s Criminalization of Central American Unaccompanied Minors. CIRI Research Brief Series, 6, 1-14. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.12005.29926
Garcia-Avello, M. (2020). Translating nations in a global era: Valeria Luiselli´ s approach to the child migrant crisis. Prose Studies, 41(2), 149-163. https://doi.org/10.1080/01440357.2020.1816878
Glockner, V. (2008). De la montaña a la frontera: identidad, representaciones sociales y migración de los niños mixtecos de Guerrero. El Colegio de Michoacán.
Glockner Fagetti, V. (2007a). "Son bien hartísimos los que ya se fueron pal' norte". Testimonios de los niños mixtecos migrantes: realidad e imaginario. Tramas, (28), 235-245. https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/485
Glockner Fagetti, V. (2007b). Infancia y representación. Hacia una participación activa de los niños en las investigaciones sociales. TRAMAS. Subjetividad Y Procesos Sociales, (28), 67–83. Recuperado a partir de https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/478
Glockner Fagetti, V. (2009). ¿Víctimas o trabajadores? Niños jornaleros y producción de subjetividades en el capitalismo tardío. [Tesina de Maestría]. Universidad Autónoma Metropolitana Iztapalapa.
Glockner Fagetti, V. (2014). Trabajo infantil y regímenes de gubernamentalidad: slums flexibles, ONGS y producción de subjetividades en la India contemporánea. [Tesis de Doctorado]. Universidad Autónoma Metropolitana Iztapalapa.
Glockner Fagetti, V. (2018). Niños migrantes cruzando la frontera. [You Tube]. https://www.youtube.com/watch?v=cH2pZyWDR3A
Glockner Fagetti, V. (2020). Régimen de frontera y la política de separación familiar: racialización y castigo de la migración forzada a través de los cuerpos infantiles. En Valdez González, M. y Narváez Gutiérrez J. C. (cood.) El reto de converger: Agendas de investigación, políticas y participación. Universidad Nacional Autónoma de México.
Glockner Fagetti, V. y Álvarez Velasco, S. (2021). Espacios de vida cotidiana y el continuum movilidad/inmovilidad: el protagonismo de niñxs y adolescentes migrantes en el continente americano. Un proyecto etnográfico multimedia. Anales de Antropología, 55(1), 59-72. https://doi.org/10.22201/iia.24486221e.2021.1.72881
Hall, S. (1997). Representation. Cultural Representations and Signifying Practies. Sage.
Hamilton, E. R., Langer, P., y Masferrer, C. (2025). Parent-Child Separation and Plans for Family Reunification after Deportation to Mexico from the United States. Migraciones Internacionales, 16, 1-27. https://doi.org/10.33679/rmi.v1i1.3018
Herring, J. (2023). Vulnerability and Children's Rights. International Journal for the Semiotics of Law - Revue internationale de Sémiotique juridique, 36, 1509-1527. https://doi.org/10.1007/s11196-022-09951-0
Infancias en Movimiento (21 de mayo de 2020). Silvia: de niña jornalera a joven refugiada. [You Tube]. https://www.youtube.com/watch?v=8vr9ei4-9p4
Gómez Johnson, C. (2019). La migración a discusión: México país de origen, tránsito y destino de migrantes. En Cohen, J. H. y Schuster, P. K. (eds) Modelando el Transnacionalismo. Transnational Press London.
Human Rights Watch. (2016). Mexico: Asylum Elusive for Migrant Children. https://www.hrw.org/news/2016/03/31/mexico-asylum-elusive-migrant-children
Kocher, A. (2023). Glitches in the digitization of asylum: How cbp One turns migrants’ smartphones into mobile borders. Societies, 13(6), 149. https://doi.org/10.3390/soc13060149
Llanos Reynoso, L. F. (2023). Los caminos de migrantes que pasan por México: análisis desde la Teoría de Grafos. Migraciones Internacionales, 14, 1-29. https://doi.org/10.33679/rmi.v1i1.2581
Miranda, B. (2023). Migración africana en situación de espera: nuevo alcance y dimensión de la contención migratoria en México. Revista Pueblos y fronteras digital, 18, 1-30. https://doi.org/10.22201/cimsur.18704115e.2023.v18.633
Miranda, B., Vargas, J., Villarreal, V. y Sosa, J. (2024). Fugadas del Talibán. Instalaciones espaciales de migrantes de Afganistán en las fronteras de México. El Caleidoscopio de la Migración en el Sur y Norte Global. Movilidad, Trabajo y Vivienda. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 349-370.
Montaña, A. E., Rambur, M. L., Gauna, S., Rosignolo, Y. A. y Tudela, M. (2022). Del paradigma Tutelar al paradigma de Protección Integral. Accesibilidad a derechos y vigencia de las tensiones. Anuario-Nueva Época, 19(19), 26-39. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/anuario/article/view/7137
Moreno Mena, J. A (2019). Migración haitiana hacia la frontera norte de México. Espacio Abierto 28(1), 67-85. https://produccioncientificaluz.org/index.php/espacio/article/view/29707
Musalo, K., Ceriani Cernadas, P. y Frydman, L. (2015). Childhood and Migration in Central and North America: Causes, Policies, Practices and Challenges. Center for Gender & Reffueee Studies.
OIM (2021). Análisis de la situación de la niñez y adolescencia migrante en Tabasco. ONU Migración.
ONU (2010). Directrices sobre las modalidades alternativas de cuidado de los niños (A/RES/64/142). Naciones Unidas. https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/BDL/2010/8064.pdf
Ortega Velásquez, E. (2023). Cuando los niños se vuelven migrantes: derechos humanos y excepciones violentas en México. Universidad Nacional Autónoma de México y Instituto de Investigaciones Jurídicas.
Pávez-Soto, I. (2018). Violencias contra las infancias migrantes en Santiago de Chile: resistencias, agencia y actores. Migraciones Internacionales, 9(35), 155-184. https://doi.org/10.17428/rmi.v9i35.423
Pavez Soto, Iskra. (2013). Los significados de "ser niña y niño migrante": conceptualizaciones desde la infancia peruana en Chile. Polis (Santiago), 12(35), 183-210. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682013000200009
Pécoud, A. (2018). Politización/Despolitización de las Migraciones: Discursos y Prácticas de la Organización Internacional para las Migraciones. Relaciones Internacionales, (36), 177-196. https://doi.org/10.15366/relacionesinternacionales2017.36.009
Prout, A. y James, A. (1997). A New Paradigm for the Sociology of Childhood? Provenance, Promise and Problems. En Prout, A. y James, A. (eds.) Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood. Falmer Press.
REDODEM (2021). La desprotección de la infancia no acompañada en frontera. Estaña y México, una misma realidad. Entre Culturas.
Sandoval Forero, E. A., Román Reyes, R. P., y González Becerril, J. G. (2015). El cuidado en el marco de la migración infantil. Latinoamericana de Estudios de Familia, 7, 28–44. https://doi.org/10.17151/rlef.2015.7.3
Sarmento, M. J. (2004). As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. En M.J. Sarmento, e A. B. Cerisara, (Coord.), Crianças e miúdos. Perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Asa.
Schopenhauer, A. (2023). El mundo como voluntad y representación (volumen 1). Gredos.
Stefoni, C., Stang, F. y Riedemann, A. (2016). Educación e interculturalidad en Chile:un marco para el análisis. Estudios Internacionales 48(185), 153-182. https://doi.org/10.5354/0719-3769.2016.44534
Teodora Ens, R. y Camargo Garanhani, M. (2013). Sociologia da infância: E a formação de professores. PUCPRESS.
Torre Cantalapiedra, E. y Hernández Campos, C. M. (2024). México como país de destino: la inmigración centroamericana y venezolana. Huellas de la Migración, 9 (18). https://doi.org/10.36677/hmigracion.v9i18.21552
UNICEF. (2024). Informe sobre el examen de mitad de período del Plan Estratégico del UNICEF para 2022-2025 e informe anual de la Directora Ejecutiva del UNICEF correspondiente a 2023 (E/ICEF/2024/11). https://www.unicef.org/executiveboard/media/22076/file/2024-11-ED-annual-report-ES-ODS.PDF
Unidad de Política Migratoria (2024). Niñas, Niños y Adolescentes Migrantes en situación migratoria irregular, desde y en tránsito por México. Secretaría de Gobernación
Vallandro do Valle, M. F. (2016). O Controle de Imigração e o Direito à Educação das Crianças Migrantes Irregulares. Alethes – Periódico Científico dos Graduandos em Direito da UFJF, 6(11), 407-428. https://www.academia.edu/download/53042646/Valle_-_O_Controle_de_Imigracao_e_o_Direito_a_Educacao_das_Criancas_Migrantes_Irregulares.pdf
Villafuerte Solís, D., y García Aguilar, M. D. C. (2017). La política antinmigrante de Barack Obama y el programa Frontera Sur: consecuencias para la migración centroamericana. Migración y desarrollo, 15(28), 39-64. https://doi.org/10.36829/63CHS.v4i1.452
Villarreal Cabello, V. (2024). Externalización de políticas migratorias: caso de Estados Unidos hacia México de 2001 a 2022. [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.researchgate.net/publication/382870718_Externalizacion_de_politicas_migratorias_caso_de_Estados_Unidos_hacia_Mexico_de_2001_a_2022
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Con-Sciencias Sociales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
