Inclusive Education and Access to Justice in Public Universities: A Critical View from Teaching Experience in San Luis (Argentina)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/consciencias.202533172

Keywords:

Disability, inclusive education, access to justice, public university, ableism, human rights

Abstract

This research reflects on the structural and symbolic barriers faced by people with disabilities in accessing, remaining in, and graduating from higher education in Argentina, particularly at the Faculty of Economic, Legal, and Social Sciences of the National University of San Luis. Through a qualitative methodology based on participant observation of university teaching practices over three academic years (first, third, and fourth years of the Law degree program), complemented by documentary analysis of national and international regulatory frameworks and a review of theoretical contributions from critical disability studies, the right to inclusive education is linked to access to justice, understanding both as fundamental pillars for full citizenship. From a critical and situated perspective, the persistence of ableism in the university setting is examined. The work argues that guaranteeing reasonable accommodations, universal accessibility, and a profound pedagogical transformation is not a concession, but an ethical, political, and legal imperative. Specific institutional measures are proposed to move towards a truly inclusive university that recognizes functional diversity as a value, not an exception. This analysis is framed within doctoral research and human rights training, marticulating theory, practice, and academic commitment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aldana Romano, Universidad Nacional de San Luis, Argentina

Aldana Romano. Argentine. Lawyer. Legal Assistant Technician (National University of San Luis). Notary Public (Siglo XXI Business University). Specializing in Family, Child, and Adolescent Law (Siglo XXI Business University). PhD candidate in Law (National University of Cuyo). Exclusive Teaching Assistant in the Law program at the Faculty of Economic, Juridical, and Social Sciences of the National University of San Luis (Argentina) for the subjects: Introduction to Law, Philosophy of Law, and Professional Ethics. Member of the research project “Law and Language” (Consolidated Project 15-0120). Member of the research project “Professional Training Processes in Law UNSL - FCEJS” (PI UNSL 2026).

References

Barton, L. (1998). Discapacidad y sociedad. Morata.

Barton, L. (2009). Estudios sobre discapacidad y la búsqueda de la inclusividad. Observaciones. Revista de Educación. http://sid.usal.es/idocs/F8/ART11905/estudios_sobre_discapacidad_y_busqueda_de_inclusividad.pdf

Benhabib, S. (1999). Hannah Arendt and "the right to have rights". HannahArendt.Net, 2(1). https://doi.org/10.57773/hanet.v2i1.192

Brogna, P. (2020). El campo académico de la discapacidad: Pujas por el nodo de sentido. Acta Sociológica. https://www.revistas.unam.mx/index.php/ras/article/view/76355

Butler, J. (2017). Desposesión: Lo performativo en lo político. Eterna Cadencia.

Castilla de Cortázar, B. (2015). En torno a la fundamentación de la dignidad personal.

Conferencia Regional de Educación Superior de América Latina y el Caribe. (2018). Declaración final. http://www.cres2018.unc.edu.ar/uploads/Declaracion2018-Esp-CRES.pdf

Danel, P. (2021). ¿Quién es el sujeto de la discapacidad?: Exploraciones, configuraciones y potencialidades. CLACSO. https://www.clacso.org/wp-content/uploads/2021/05/Quien-es-el-sujeto-de-la-discapacidad.pdf

De Asís Roig, R. (2004). La incursión de la discapacidad en la teoría de los derechos: posibilidad, educación, derecho, poder. En I. Campoy (Ed.), Los derechos de las personas con discapacidad, Debates del Instituto Bartolomé de las Casas (núm. 2). Dykinson.

Defensoría del Pueblo CABA. (2018, 20 de marzo). Naranjo, Emiliano Pablo c/ Universidad de La Matanza s/ amparo ley 16.986.

Goodley, D. (2013). Dis/ability Studies: Theorising disablism and ableism. Routledge.

Ministry of Education and Science Spain & UNESCO. (1994). The Salamanca statement and framework for action on special needs education. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427

Moya, L. (2022). Teoría tullida. Un recorrido crítico desde los estudios de la discapacidad o diversidad funcional hasta la teoría CRIP. Revista Internacional de Sociología, 80(1), e199. https://doi.org/10.3989/ris.2022.80.1.20.63

Palacios, A., y Romañach, J. (2006). El modelo de la diversidad. La bioética y los derechos humanos para alcanzar la plena dignidad en la diversidad funcional. Diversitas.

Sen, A. (2004). Discapacidad y justicia [Ponencia]. Segunda Conferencia Internacional sobre Discapacidad y Desarrollo Inclusivo, Banco Mundial.

Talak, A. (2004). Eugenesia e higiene mental: usos de la Psicología en Argentina, 1900-1940. En M. Miranda y G. Vallejo (Comps.), Darwinismo social y eugenesia en el mundo latino. Hemisferio.

UNESCO. (1990). Declaración mundial sobre educación para todos. https://unesdoc.unesco.org/in/rest/annotationSVC/DownloadWatermarkedAttachment/attach_import_2cfbfc2a-f93c-4f58-906b-9560cd7b7074?_=127583spa.pdf&to=42&from=1

Yarza de los Ríos, A. (Coord.). (2019). Estudios críticos en discapacidad: Una polifonía desde América Latina. CLACSO. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20200618021514/GT-Estudios-criticos-discapacidad.pdf

Yarza de los Ríos, A. (Coord.). (2022). Cartografías de la discapacidad: Una aproximación pluriversal. CLACSO; Universidad de Antioquia. https://www.clacso.org/cartografias-de-la-discapacidad/

Inclusive education and access to justice in public universities

Published

2025-12-17

How to Cite

Romano, A. (2025). Inclusive Education and Access to Justice in Public Universities: A Critical View from Teaching Experience in San Luis (Argentina). Revista Con-Sciencias Sociales, 17(33), 73–88. https://doi.org/10.35319/consciencias.202533172