Digital Ethnography and Cyberculture: An Anthropological Analysis of the Chess.com Platform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/consciencias.202533170

Keywords:

Social interaction, organization, digital ethnography, identity, anthropology

Abstract

The main objective of this research is to describe the characteristics of the cyber-communities that emerge on the Chess.com chess platform, through the application of digital ethnography. From a methodological point of view, this is a basic research study with a qualitative approach, at a descriptive level, using the digital ethnography method and applying the techniques of participant observation and document analysis. The results demonstrate that, within the "Team Peru" sports community, chess players develop a sense of belonging and particular forms of organization. In this digital space, affective bonds are generated between amateur and professional players, who share an identity-related interest: representing the country in competitive events within the platform. These social interactions not only strengthen group cohesion but also create a symbolic environment in which shared values, norms, and representations are constructed. The study concludes that online communities like Team Perú represent groups of individuals who, through technological mediation, construct social bonds, identities, and collective meanings within an online chess platform. Digital ethnography allowed a detailed and contextualized analysis of a sports online community, demonstrating that platforms like Chess.com are not only spaces for competition but also settings for socialization and the construction of collective identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Luis Santivañez Sánchez, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

José Luis Santivañez Sánchez is a Peruvian national with a Bachelor's degree in Anthropology from the National University of San Marcos and a Bachelor's degree in Law from the Autonomous University. He currently works as a legal advisor in Criminal Law.

References

Aller, R. (2021). Etnografías digitales: el quehacer antropológico en y a través de internet. Inclusiones, 8(10), 1-22. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/3065

Álvarez, G. (2009). Etnografía virtual: exploración de una opción metodológica para la investigación en entornos virtuales de aprendizaje. Revista Q, 3(6), 1-31. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/6554

Ardevol, E., Bertran, M. & Callen, B. (2003). Etnografía virtualizada: la observación participante y la entrevista semiestructurada en línea. Athenea Digital, (3), 1-21. https://ddd.uab.cat/pub/athdig/15788946n3/15788946n3a5.pdf

Carbajal, R. (2020). Metodología de la investigación: investigación bibliográfica/documental. Universidad Francisco Gavidia. https://ri.ufg.edu.sv/jspui/bitstream/11592/9845/1/Tecnicas-de-investigacion-documental%20%281%29.pdf

Chess.com-Español (2023). José Martínez es 9º del MUNDO BLITZ. Recuperado el 11 de noviembre de 2025. https://www.facebook.com/chesscom.es/posts/655673273378659/

Colodro, C. (2024). Martínez derrota a Kramnik en un duelo con controversias. Chessbase. Recuperado el 11 de noviembre de 2025. https://es.chessbase.com/post/clash-of-claims-2024-controversias-martinez-kramnik

Copado, A. & Barrón, M. (2022). Etnografía Digital una Propuesta para Evaluar el Aprendizaje a Distancia. Congreso Internacional de Educación Evaluación 2022. https://cie.uatx.mx/debates-en-evaluacion-y-curriculum/pdf2022/A090.pdf

Delgado, A (2023). Cultura Digital y Netnografia. En E. Atencio y F. Fumero (Coords.), Etnografía Digital: Un modelo de investigación en contextos virtuales (pp. 15-33). Universidad Euroamericana. https://sarrauteducacion.com/wp-content/uploads/2023/11/Libro-Etnografia-Digital.pdf

Diaz, A. (2024). Etnografía e internet. Una matriz teórico-metodológica general. ARIES, Anuario de Antropología Iberoamericana. https://www.academia.edu/124182667/D%C3%ADaz_A_2024_Etnograf%C3%ADa_e_internet_Una_matriz_te%C3%B3rico_metodol%C3%B3gica_general_ARIES_Anuario_de_Antropolog%C3%ADa

Esteban, N. (2018). Tipos de Investigación. Repositorio Institucional de la Universidad Santo Domingo de Guzmán, 1-4. https://core.ac.uk/download/pdf/250080756.pdf

Estrada, J. (2020). Cibercultura, comunidades en línea y nuevas tecnologías en la práctica del deporte: el caso del surfing. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 26(51), 35-56. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31662848002

Faudoa, D. (2021). Etnografía digital: Registros oscilantes entre las vidas online y offline. En B. Márquez y E. Rodríguez (Coords.), Etnografías desde el reflejo: prácticas – aprendizaje (pp. 309-329). Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.researchgate.net/publication/357752797_Etnografia_digital_Registros_oscilantes_entre_las_vidas_online_y_offline

FIDE (2025). Clasificación de la FIDE del TOP 100 Open Blitz. Recuperado el 11 de noviembre de 2025. https://ratings.fide.com/top_lists.phtml

Guber, R. (2001). Etnografía. Método, campo y reflexividad. Editorial Norma. https://antroporecursos.wordpress.com/wp-content/uploads/2009/03/guber-r-2001-la-etnografia.pdf

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4ª ed.). McGraw-Hill. http://187.191.86.244/rceis/registro/Metodolog%C3%ADa%20de%20la%20Investigaci%C3%B3n%20SAMPIERI.pdf

Hine, C. (2004). Etnografía virtual. Editorial UOC. https://www.academia.edu/16047916/Hine_Christine_Etnografia_Virtual

Levy, P. (2007). Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Anthropos. https://www.academia.edu/1738997/Ciberculturas_la_cultura_en_la_sociedad_digital_Pierre_Levy

Magallanes, M. & Zanotti, A. (2017). Análisis etnográfico multi-plataforma. Inmersiones en internet y desafíos de campo. Forum, 18(3), 1-14. https://doi.org/10.17169/fqs-18.3.2645

Martínez, L., Leyva, M. & Félix, L. (2014). Qué es el ciberespacio. En L. M. Martínez, P. E. Ceceñas y V. C. Ontiveros (Coords.), Virtualidad, ciberespacio y comunidades virtuales (pp. 44-92). Red Durango de Investigadores Educativos. http://www.upd.edu.mx/PDF/Libros/Ciberespacio.pdf

Meneses, T. & Cardozo, J. (2014). La Etnografía: una posibilidad metodológica para la investigación en cibercultura. Encuentros, 12(2), 93-103. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-58582014000200007

Ñaupas, H., Mejía, E., Novoa, E. & Villagomez, A. (2014). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis (4ª ed.). Ediciones de la U. https://www.lopezgalvezasesores.com/descargas/metodologia_investigaci%C3%B3n.pdf

Palazuelos, I., Méndez, H. & Fernández, C. (2024). ¿Por qué hablar de etnografía digital? En I. J. Palazuelos, H. Méndez y C. Fernández (Coords.), Etnografías digitales: Aproximaciones etnográficas en la era de la hipermediatización digital (pp. 11-20). Astra. https://astraeditorialshop.com/wp-content/uploads/2024/02/Etnografias-digitales.pdf

Pérez, A. & Muñoz, V. (2018). Deporte, cultura y sociedad: un estado actual de la cuestión. Revista de Humanidades, (34), 11-38. https://revistas.uned.es/index.php/rdh/article/view/21881

Pérez, M. (2021). La tecnología de la información en la cibercultura. Un análisis con la teoría de los códigos. Pedagogía y Saberes, (54), 125–139. http://www.scielo.org.co/pdf/pys/n54/0121-2494-pys-54-125.pdf

Pink, S., Horst, H., Postill, J., Hjorth, L., Lewis, T. & Tacchi, J. (2016). Etnografía digital. Principios y práctica. Morata. https://ia801406.us.archive.org/6/items/etnografia-digital.-principios-y-practica/Etnograf%C3%ADa%20digital.%20Principios%20y%20pr%C3%A1ctica_text.pdf

Quiñones, F. (2005). De la cultura a la cibercultura. Hallazgos, (4), 174-190. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413835163015

Rojas, J. & Salazar, J. (2012). Cibercultura: una forma contemporánea de comunicación multimedia. Análisis. Revista Colombiana de Humanidades, (81), 167-190. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=515551761008

Santana, E. & Báez, K. (2002). Ciberespacio y Cibermundo: delimitaciones conceptuales desde el materialismo sistémico. Ciencia y Sociedad, 47(1), 45-57. https://www.redalyc.org/journal/870/87070563004/html/

Santivañez, J. (2022). Los espacios lúdicos en la ciudad. Estrategias de interacción social y diferenciación. Un estudio de caso de ajedrecistas del Club Fortaleza y Plaza Esteban Canal, Lima (2018-2019) [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://hdl.handle.net/20.500.12672/18284

Tabares, J. & Arango, L. (2021). Mediación del uso de la tecnología: Una propuesta conceptual para la gestión tecnológica en organizaciones. Pensamiento & Gestión, (51), 113-132. https://www.redalyc.org/journal/646/64673386006/html/

Ulfe, M., Rodríguez, A., Vergara, R. & Reyes, A. (2022). La etnografía digital, sus desafíos y sus posibilidades. Departamento Académico de Ciencias Sociales de la PUCP. https://repositorio.pucp.edu.pe/items/3842c9c9-aba2-49d2-ac30-576ad4a1a9ad

Vizcarra, F. & Ovalle, L. (2011). Ciberculturas: el estado actual de la investigación y el análisis. Cuadernos de Información, (28), 33-44.

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97118906004

Digital ethnography and cyberculture

Published

2025-12-17

How to Cite

Santivañez Sánchez, J. L. (2025). Digital Ethnography and Cyberculture: An Anthropological Analysis of the Chess.com Platform. Revista Con-Sciencias Sociales, 17(33), 47–60. https://doi.org/10.35319/consciencias.202533170

Issue

Section

Sección de Investigación científica