Perceptions of the youth about leadership: A view from the community experience
DOI:
https://doi.org/10.35319/consciencias.202226135Keywords:
adolescence, rural community, ideals, social environmentAbstract
This exploratory qualitative research aims to analyze the social environment that intervene in the perception of leader in young people from Tiraque between 15 and 18 years old. Participatory techniques, focus groups and field diaries were implemented. It was found that young people see the community environment of Tiraque-Bolivia as disqualifying youth leadership by “adults”. Culturally, Quechua leadership is characterized by the differentiation of the gender and the importance of work’s virtue . On the other hand, in the educational field, leadership is seen as competitive, with a possible tendency towards negative criticism. Regarding the ideal perception of a youth leader, variables such as: extrovert personality traits, values of respect and fellowship, and a new perspective through which young people propose a perception of leadership skills without a marked gender distinction, in relation to that of the “adults”.
Downloads
References
Alberich, T., Arnanz, L., Basagoiti, M., Belmonte, R., Bru, P., Espinar, C., García, N., Habegger, S., Heras, P., Hernández, D., Lorenzana, C., Martín., M, Montañés, M., Villasante, T., Tenze, A. (2009). Metodologías participativas manual. CIMAS. Recuperado 09/07/2020 de https://fcvinta.files.wordpress.com/2014/08/manual-de-metodologias-participativas.pdf
Batres, J. Gonzales, M. & Bolaños, J. (2006) Participación, organización y liderazgo en El Mezquital: Informe Final. ed. DIGI – CIEPs - FUNDESCO. Recuperado 14/07/2020 de https://www.researchgate.net/profile/Jorge_Batres/publication/323642651_Participacion_organizacion_y_liderazgo_en_el_Mezquital/links/5aa17bf4aca272d448b3724d/Participacion-organizacion-y-liderazgo-en-el-Mezquital.pdf
Bass, B. (1990) Leadership in Different Countries and Cultures. Bass and Stogdill”s Handbook of Leadership (3er ed.). The Free Press.
Castillo, S. (2017) Factores socio-culturales y económicos que influyen en el empoderamiento de los promotores comunitarios de las dos microrregiones del municipio de La Trinidad, Estelí. [Tesis de maestría, Universidad Católica del Trópico Seco Pbro. Francisco Luis Espinoza Pineda]. http://repositorio.ucatse.edu.ni/17/1/Informe%20de%20tesis%20.pdf
Franco, C. & Muñoz, N. (2015) Participación comunitaria y desarrollo del liderazgo en jóvenes comuna 18 – Cali. [Tesis de grado, Universidad Cooperativa de Colombia] https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/10848/1/2015_desarrollo_liderazgo_jovenes.pdf
McNae, R. (2014). Liderazgo estudiantil en las escuelas secundarias: La influencia del contexto escolar en las percepciones de liderazgo de las mujeres jóvenes. REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12 (4), 225-244. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55131688011
Minkov, M. (2013). Cross-Cultural Analysis: The Science and Art of Comparing the World’s Modern Societies and Their Cultures. SAGE Publications, Inc. https://books.google.nl/books?id=Ww9zAwAAQBAJ&lpg=PP1&hl=es&pg=PP1#v=onepage&q&f=false DOI: https://doi.org/10.4135/9781483384719
Molero, F. (2002). Cultura y liderazgo. Una relación multifacética. Boletín de psicología, (76), 53-76. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=670295
Montero, M. (2006). Teoría y práctica de la psicología comunitaria: la tensión entre comunidad y sociedad. Paidós. https://www.academia.edu/7212112/Teoria_y_Pr%C3%A1ctica_de_la_Psicolog%C3%ADa_Comunitaria_Maritza_Montero
Papalia, D., Wendkos, S. & Duskin, R. (2011) Desarrollo Humano (11ma ed.) Mcgraw-hill/ Interamericana Editores, S.A.
Rojas, R. (2013). El liderazgo comunitario y su importancia en la intervención comunitaria. Psicologia para América Latina, (25), 57-76. Recuperado el 11 de julio del 2020, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-350X2013000200005&lng=pt&tlng=es.
Romero, R. (s.f.). El liderazgo comunitario. Library. Recuperado el 14 de julio del 2020, de https://1library.co/article/liderazgo-comunitario-romero-r-grupo-objeto-teor%C3%ADa.zk7jndeq
Silva, S. (2014) Identificación de necesidades y problemáticas de un grupo de mujeres: fortalecimiento en liderazgo comunitario desde una perspectiva de género Fundación Laudes Infantis [Tesis de grado, Universidad Católica de Colombia]. https://repository.ucatolica.edu.co/bitstream/10983/1707/1/Identificaci%c3%b3n%20de%20necesidades%20y%20problem%c3%a1ticas%20de%20un%20grupo%20de%20mujeres.%20Laudes%20Infantis.pdf
Soliz, L. Fernández, A. (2014) Jóvenes rurales: Una aproximación a su problemática y perspectivas en seis regiones de Bolivia. CIPCA Centro de Investigación y Promoción del Campesinado, (81) https://www.cipca.org.bo/docs/publications/es/113_jovenes-rurales-una-aproximacion-a-su-problematica-y-perspectivas-en-seis-regiones-de-bolivia-1.pdf
Villavicencio, E. (2013). Manual de formación intercultural desde la cosmovisión andina. [Tesis de licenciatura Universidad Politécnica Salesiana Sede Cuenca]. https://www.academia.edu/4960631/MANUAL_DE_FORMACION_INTERCULTURAL_DESDE_LA_COSMOVISION_ANDINA?from=cover_page
Zalles, J. (2010) Liderazgo: Un concepto en evolución. Universidad San Francisco de Quito. Recuperado el 10 de junio del 2020 de http://www.elmayorportaldegerencia.com/Documentos/Liderazgo/%5bPD%5d%20Documentos%20-%20Liderazgo%20Un%20concepto%20en%20evolucion.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Con-Sciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.